• Öppettider

SÖNDAG11–17

EVENT

Upptäck Universum – en utställning av Örebro Astronomiförening

By Armina | In Event, Nyheter | on september 13, 2017

MISSA INTE ÅRETS RYMDEVENT I ÖREBRO!

Bor du i Örebrotrakten? Då ska du inte missa Örebro Astronomis evenemang ”Upptäck universum” som invigs nu på lördag den 16e september klockan 11 på plan 3. Där möter du flera olika utställningar som ger dig perspektiv på jorden, Vintergatan och hela universums utveckling.

6 av Sveriges mest erfarna astrofotografer ställer ut sina bästa fototavlor på temat Vintergatan. I anslutning till det beskriver vi hur vår galax fungerar och var vi befinner oss i den. Du får också veta något om det moderna fenomen som ligger bakom att 83% av världens befolkning aldrig sett Vintergatan.

De stora väggytorna ger oss också möjlighet att sätta upp utställningen ”Tidsresan – från Big Bang till idag”, kompletterad med en 5 meter lång tidslinje på golvet som beskriver jordens historia. Vår ungdomsförening Orion har ett pysselbord för de unga och Sveriges Fossilmuseum bullar upp med meteoriter, stromatoliter, ortoceratiter, trilobiter och mycket mera. Vi utlovar dessutom en påtaglig ”hands-on” demonstration av Vintergatans superjättar i jämförelse med solen och jorden.

Lördagen den 16e är förstås den stora dagen då Örebro Astronomi finns på plats hela dagen från klockan 11 till 17. Utställningarna om Vintergatan och Tidsresan kommer däremot att stå kvar i 6 veckor, alltså hela oktober ut. Roll-ups på markplanet visar vägen med texten ”Ta rulltrappan upp och Upptäck universum!”

No Comments to "Upptäck Universum – en utställning av Örebro Astronomiförening"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright (C) Vågen Gallerian 2015.